Op 29 augustus 2005 ronde ik mijn studie bedrijfskunde aan de Rijksuniversiteit in Groningen af met een afstudeerscriptie over e-paper, ook wel bekend als elektronisch papier. De scriptie was het resultaat van een halfjaar stage lopen op het hoofdkantoor van PCM Uitgevers in Amsterdam. Dit was in opdracht van de business development afdeling van de dagbladen divisie van PCM, in samenwerking met Philips (later afgesplitst in iRex) die net een eerste prototype hadden ontwikkeld van de iLiad.
Nu, precies 4 jaar later, lijkt het me leuk op dit blog in een serie artikelen terug te kijken naar deze scriptie om te zien of wat ik toen dacht over deze ontwikkelingen nu een beetje strookt met de werkelijkheid. Ikheb daarbij nu een paar thema’s in mijn hoofd:
1.) e-book readers, toen en nu.
2.) Willen consumenten wel digitaal lezen?
3.) Businessmodellen, wie wordt er wijzer van digitaal lezen?
Een van mijn conclusies van toen was dat de e-reader in de vorm van een digitaal boek (Zoals die nu meer grootschalig op de markt gebracht worden, ook in Nederland) altijd voor een beperkt publiek zou blijven. Volgens Sony en Bol.com moet daar dit jaar verandering in gaan komen in Nederland, gezamenlijk introduceerden ze deze week de Sony Reader in Nederland. Na 5 jaar dit onderwerp gevolgd te hebben ben ik nog steeds een beetje sceptisch over de snelheid waarmee dit zal gebeuren, maar dat de ontwikkeling langzaam maar zeker zal doorzetten lijkt me inmiddels duidelijk.
Bekijk hier een filmpje op Bright.nl over de Sony Reader die nu in Nederland te koop is, hier ook een artikel met meer informatie over dat apparaat.
Tot slot: laat het in de reacties vooral weten als je meer wilt weten of andere onderwerpen. Ik heb een hele dikke scriptie liggen met veel onderzoeksdata :). In een latere post zal ik deze ook online zetten.