Vandaag las ik de column van Renske de Greef in nrc.next over het fenomeen uitchecken, en moest terugdenken aan een idee dat ik een tijd geleden had voor de OV-chipkaart. Ik ben (zoals ik eerder hier schreef) ook een van die mensen die bijdraagt aan de €500.000(!) extra omzet voor vervoersbedrijven, door meermaals te vergeten om uit te checken. Ik zou willen voorstellen om dit geld te besteden aan een het bouwen van een gaming experience a la Foursquare of Feest.je, maar dan met het doel om nooit meer te vergeten uit te checken!
Ik denk aan een spel waarbij:
… Je extra OV-chip tegoed, of credits voor gratis koffie van de Kiosk cadeau krijgt als beloning voor structureel goed in- en uitcheckgedrag (gelijk een commerciële kans, want bij koffie hoort koek en een krantje);
… Je ‘Mayor’ kunt worden van je dagelijkse tram- of treintraject (alleen als je in- en uitcheckt doe je mee);
… Je attent wordt gemaakt op evenementen op of vlakbij stations die je passeert;
… Je badges kunt verdienen als “De slak”, voor de persoon die in een jaar de meeste minuten vertraging meepakt.
Zomaar een paar random voorbeelden, vul graag aan via de comments :). Het mooie van dit idee ten opzichte van al bestaande “Location based services” is dat half Nederland straks een OV-chipkaart heeft! Commercieel gezien is dit natuurlijk ook het ultieme loyaliteitsprogramma, waar lokale bedrijven in en rondom de stations goed op kunnen inhaken met het uitdelen van bijvoorbeeld kortingscoupons gekoppeld aan de OV-chipkaart. Het kost uiteraard geld voor vervoersbedrijven om dit in te voeren, maar daarvoor hebben ze al een mooi spaarpotje (die €500.000 per maand). Daarna slaan ze 3 vliegen in 1 klap:
1.) Vrolijke en tevreden reizigers, die zelfs extra gaan reizen voor gratis koffie;
2.) Een werkend inchecksysteem;
3.) Een extra verdienmodel voor horeca en andere bedrijven op stations.
Als dit niet gaat lopen als een trein..
PS: Hierdoor wordt het woord inchecken natuurlijk gegarandeerd het woord van 2010 🙂
Opt-in voor statistieken:
Top 100 reizigers (in km) per traject + rewards
Mayor per treinstel
Opt-in voor het bonusprogramma om de auto te laten staan, met gereden treinKMs als bewijs.
Meest gereden OV KMs per groep, bijvoorbeeld werknemers van een bedrijf.
Challenge: bouw een ‘skimmende’ lezer die je onderaan incheckautomaten bevestigt. Je kunt dan zelf aan de slag met de gegevens die je zelf verzamelt.
Uiteindelijk moet je gewoon een reminder-email op je mobiel krijgen: ‘ben je al uitgecheckt’?
Beter nog: bouw een app die:
Kan detecteren dat hij ‘met de trein’ aankwam op een station;
Kan detecteren dat hij niet ‘met de trein’ verder gaat vanaf het station;
Direct een push notification stuurt zodra dit gebeurt ‘ben je al uitgecheckt’?
of:
Je zodra je over een spoor beweegt vraagt waar je van plan bent te gaan uitchecken, en je een reminder notification stuurt zodra je er bent: ‘let op — hier uitchecken’.
Geofence